E-doręczenia – co to takiego?
E-doręczenia to doręczenia elektroniczne, które stanowią cyfrową formę korespondencji przeprowadzanej pomiędzy podmiotem publicznym a niepublicznym. Zostały one uregulowane ustawą z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 285 z późn. zm.). Korespondencja w ramach e-doręczeń wymaga uzyskania potwierdzenia nadania lub odbioru z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego na adres do doręczeń elektronicznych. E-doręczenia są równoważne w zakresie skutków prawnych z doręczeniem listu poleconego za potwierdzeniem odbioru.
E-doręczenia – od kiedy?
Musisz wiedzieć, że pierwotnie korespondencja w formie e-doręczeń miała zostać wprowadzona do powszechnego stosowania jak najszybciej, jednakże ostatecznie ustawodawca zaczął odsuwć ten moment w czasie. Ostatecznie, zdecydowano iż e-doręczenia wejdą w życie w terminie określonym w komunikacie wydanym przez Ministra właściwego do spraw informatyzacji i ogłoszonym w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. Nie może on być wcześniejszy niż dzień 30 marca 2024 roku i późniejszy niż dzień 1 stycznia 2025 roku.
Na podstawie powyższej delegacji, Minister Cyfryzacji 21 grudnia 2023 r. wydał nowy komunikatu dotyczący termin wdrożenia e-doręczeń, zgodnie z którym został on przesunięty z 30 grudnia 2023 na 1 października 2024. Data ta ma charakter obowiązujący w szczególności dla:
- organów administracji rządowej,
- Narodowego Funduszu Zdrowia,
- Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
- Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
- publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
- uczelni publicznych,
- jednostek samorządu terytorialnego,
- podmiotów wpisanych do KRS od 30 grudnia 2023,
- zawodów zaufania publicznego.
Wskazać trzeba, iż dla sądów, trybunałów, komorników, prokuratury, organów ścigania oraz Służby Więziennej wymóg posługiwania się e-doręczeniami wchodzi w życie od 1 października 2029 roku.
Z kolei, dla osób prawnych, których wpis do KRS został dokonany przed 30 grudniem 2023 roku, e-doręczenia będą obowiązujące od 1 stycznia 2025 roku.
Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, wpisani do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej przed 31 grudnia 2023 roku, będą zobowiązani do posiadania adresu do e-doręczeń od 1 października 2026 roku.Dodać należy, iż Ministerstwo Cyfryzacji ma zamiar wystąpić z inicjatywą legislacyjną, która pozwoli przesunąć maksymalną datę wdrożenia e-doręczeń na 1 stycznia 2025 roku.
E-doręczenia – dla kogo będą obowiązkowe?
Do posiadania specjalnego adresu do doręczeń elektronicznych będą zobowiązane:
- podmioty publiczne,
- niektóre podmioty niepubliczne.
Do tych pierwszych zalicza się:
- jednostki sektora finansów publicznych oraz inne państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,
- inne państwowe osoby prawne utworzone w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym,
- związki w/w podmiotów, jeżeli realizują zadania publiczne,
- komorników sądowych.
Z kolei do drugich należą:
- podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego oraz do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
- wykonujący zawód adwokaci, radcowie prawni, doradcy podatkowi i restrukturyzacyjni, rzecznicy patentowi i notariusze.
Musisz wiedzieć, że ostatnie z podmiotów niepublicznych nie będą obciążone obowiązkiem posiadania adresu do e-doręczeń w przypadkach niewykonywania zawodu, zawieszenia prawa do jego wykonywania lub zawieszenia w czynnościach zawodowych, służbowych, stosunku pracy bądź praw wynikających z licencji.
Jak utworzyć adres do e-doręczeń?
Co ważne, utworzenie adresu do e-doręczeń oraz przyporządkowanie do niego skrzynki doręczeń będzie mogło nastąpić:
- na podstawie wniosku opatrzonego kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną podmiotu publicznego lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym osoby fizycznej uprawnionej do złożenia wniosku,
lub
- automatycznie – po otrzymaniu przez ministra właściwego do spraw informatyzacji za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, danych przekazanych w związku z wnioskiem o wpis do KRS albo do CEIDG.
Ten sam minister będzie prowadził bazę adresów elektronicznych, będącą rejestrem publicznym.
Sam wpis adresu do w/w bazy będzie równoznaczny z żądaniem doręczania na niego korespondencji przez podmioty publiczne.
Rejestr ten będzie w pełni jawny dla podmiotów publicznych, służąć ustaleniu adresu adresata. Dla przedsiębiorców oraz osób fizycznych takie dane nie będą widoczne, gdyż podmioty te będą miały dostęp wyłącznie do e-adresu przedsiębiorców.
Wniosek o utworzenie adresu do e-doręczeń składać się będzie z wykorzystaniem usługi online udostępnianej przez:
- ministra właściwego do spraw gospodarki – dla podmiotów niepublicznych wpisanych do KRS lub CEIDG,
- ministra właściwego do spraw informatyzacji – dla pozostałych podmiotów.
Warto wspomnieć, iż korespondencja dokonywana z podmiotem publicznym w ramach publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego będzie wolna od wszelkich opłat.